Museum Vaals wint VVV 2009 Innovatieprijs
TENTOONSTELLINGEN

MARGA BULT MET BOEKPRESENTATIE EN ZANG IN MUSEUM VAALS

(c) Museum Vaals


Op 7 september om 16.00 uur zal Marga Bult, ambassadrice van Alzheimer Nederland in Museum Vaals de presentatie verzorgen van het boek “De hand van een engel” en een optreden verzorgen.

Marga Bult is vooral bekend als zangeres van de groep Babe in de jaren tachtig en als deelnemer in 1987 aan het Eurovisiesongfestival met het lied “Rechtop in de Wind” (zij eindigde als vijfde en kreeg van de internationale pers de “populariteitsprijs”). Hierna volgde en volgt nog steeds veel werk als zangeres en presentatrice. In 2014 werd zij ambassadrice van Alzheimer Nederland om het belang van muziekherinneringen, voeding, beweging en de omgang van deze kwetsbare groep nog steviger onder de aandacht te brengen middels pers en media.

Het boek “De hand van een engel” is geschreven door Francois Reijnders en gaat over zijn bejaarde demente moeder die haar hele leven een geheim met zich mee heeft gedragen. Voor haarzelf heeft zij dat geheim uiteindelijk meegenomen in haar graf, maar haar geheim werd in het laatste stukje van haar leven in een paar weken ontdekt. Zelf had ze daar geen enkele invloed meer op, omdat haar denkwereld kleiner en kleiner werd. Het begon met momenten van vergeetachtigheid dat eindigde in een totale vorm van dementie door de ziekte van Alzheimer.

Als locatie is gekozen voor het religieus museum in Vaals omdat de schrijver in het museum iets heel bijzonders meemaakte, dat uitgebreid beschreven wordt in het boek met woorden als: “Op datzelfde moment leek het of zijn hart even ophield met kloppen. Als versteend stond hij daar. Als aan de grond genageld.” Op de omslag van het boek prijkt een schitterende foto van de engel Gabriel van het museum.

Wie bij deze presentatie aanwezig wil zijn, kan zich aanmelden bij Museum Vaals via info@museumvaals.nl of onder telefoonnummer 043-3060080. Vanaf 15.30 uur wordt u ontvangen met een gratis welkomstdrankje.



ZONDAG 17 MEI LIVE CONCERT VAN DE HARMONIE UIT ZAMMEL-GEEL

(c) Museum Vaals


Zondagavond 17 mei vanaf ongeveer 17.00 uur zal de Parochiale Harmonie Sint Laurentius uit Zammel-Geel in België een concert verzorgen in het park van Museum Vaals.

Op 2 februari 1929 werd onder leiding van toenmalig pastoor 'T Seyen de parochiale harmonie Zammel gesticht. De nieuwe muziekvereniging kreeg de naam Parochiale Harmonie "Allemaal Gelijk" Zammel.
Zo'n pas opgerichte muziekvereniging had het in het begin wel moeilijk, want op enkele uitzonderingen na waren de muzikanten analfabeten wat de kennis van muziek betrof. Er werd dus begrijpelijk veel op gehoor aangeleerd.
In 1971 werd de harmonie herdoopt tot Parochiale Harmonie Sint Laurentius.

Zondagavond zal de harmonie hits en populaire amusementsmuziek spelen uit de jaren 60, 70 en 80.

Iedereen is van harte welkom om iets te eten en te drinken onder het genot van de swingende muziek van deze harmonie. De toegang is gratis.



DELFTS BLAUW TUSSEN DE HEILIGEN

(c) Museum Vaals


In Museum Vaals is vanaf heden werk te zien van de bekende Amsterdamse kunstenaar Hugo Kaagman.

Hugo Kaagman alias de Stencil King heeft als pionier de sjabloon graffiti verder ontwikkeld. Spuiten door met de hand uitgesneden spuitmallen. Met zijn collagestijl en gebruik van decoratieve patronen weet hij continu nieuwe verbanden te leggen en zienswijzen te ontwikkelen. Van zebra strepen tot Delfts blauw, de traditie moderniseren voor de toekomst is zijn uitgangspunt. Vanaf de jaren ’70 tot heden, heeft hij een groot Delfts blauw oeuvre ontwikkeld variërend van schilderijen, keramiek en kleding tot muren, tunnels, torens, bussen, boten, treinen en vliegtuigen. Een Christusbeeld ontbrak nog aan voornoemde opsomming.

Van Museum Vaals heeft hij de gelegenheid gekregen om een groot Christusbeeld met sokkel met een totale hoogte van vier en een halve meter in het park van Museum Vaals indrukwekkend te moderniseren. Het resultaat is een gigantische blikvanger bij de entree van het museum, dat de mensen doet stoppen en fotograferen.

De schilderijen met een moderne visie op het Christendom van Hugo Kaagman in de voormalige kloosterkapel in Vaals gecombineerd met de vele oude neogotische kerk- en kloosterbeelden roepen een bijzondere sfeer op.

Kaagman’s werk is een mengeling van het Westerse, het niet-Westerse, het burgerlijke, het ambachtelijke en het moderne, avant-gardistische, spottend en kritisch en tegelijkertijd met respect voor het artistieke aspect van het ambachtelijke werk. Voor Kaagman is kunst een geloof. Inspiratie komt van boven.

De tentoonstelling duurt tot en met 31 maart 2015.

Zie ook: http://www..darkrye.com/content/stencil-king-amsterdam



JEZUS KRIJGT EEN NIEUWE JAS

(c) Museum Vaals


De bekende Amsterdamse kunstenaar Hugo Kaagman is dinsdag 24 juni begonnen om het grootste Christusbeeld van ruim drie meter hoog van Museum Vaals in een nieuw jasje steken.

Het grote buitenbeeld op ook nog eens een hoge sokkel, dat bij de ingang van het museumpark staat onder de oudste boom van Vaals, staat met open armen de bezoekers van het museum te verwelkomen. Door de grootte van het beeld is het sowieso een eyecatcher, maar nu Hugo Kaagman begonnen is met zijn spuitbussen en sjablonen is het meer dan een blikvanger. De mantel van Christus zal in geheel in Delfts blauwe stijl door hem bespoten worden.

Hugo Kaagman (www.kaagman.nl - www.darkrye.com/content/stencil-king-amsterdam) alias de Stencil King heeft als pionier de sjabloon(stencil) graffiti verder ontwikkeld. Spuiten door met de hand uitgesneden spuitmallen. Met zijn collage stijl en gebruik van decoratieve patronen weet hij continu nieuwe verbanden te leggen en zienswijzen te ontwikkelen. De traditie moderniseren voor de toekomst is zijn uitgangspunt. Vanaf de jaren ’70 tot heden, heeft hij een groot Delfts blauw oeuvre ontwikkeld variërend van schilderijen, keramiek en kleding tot muren, tunnels, torens, bussen, boten, treinen en vliegtuigen. Een Christusbeeld ontbrak nog aan voornoemde opsomming.



HEMEL OP AARDE IN MUSEUM VAALS

(c) Museum Vaals


In het park van het religieus Museum Vaals is het altaar geplaatst dat te zien is in de nieuwe Limburgse speelfilm ‘Hemel op Aarde’.

De inmiddels enthousiast ontvangen film, van de bekende regisseur Pieter Kuijpers, speelt zich af in een fictief Limburgs dorpje in de jaren zeventig. De kerk van St. Odiliënberg diende als decor. Hoofdpersoon in de film is Bart Geraerds, 13 jaar, verliefd op een ouder meisje én misdienaar. Zijn oom, gespeeld door Huub Stapel, is priester.

Het in het park geplaatste altaar is een altaar van een bedevaartsplaats waar mensen stukjes stof, kaarsen, bloemen, foto’s en andere persoonlijke zaken achtergelaten hebben. Alles is van de filmset verplaatst naar het mooie voormalige kloosterpark van Museum Vaals. Het museum is erg blij met de eyecatcher in het park en vooral omdat het grote heilige figuur van bijna 2 meter in het altaar de persoon van St. Barbara is. Barbara is namelijk de beschermheilige voor de mijnwerkers en zo is dit altaar extra op zijn plaats in het Zuid-Limburgse Vaals.
In het park en het bos ter grootte van bijna 2 ha. zijn ook nog de oudste boom van Vaals, verschillende oude en moderne heiligenbeelden en veertien grote en indrukwekkende Kruiswegstaties te zien.




MUSEUM VAALS REDT JEZUS IN MAASTRICHT

(c) Museum Vaals


Het religieus museum in Vaals is op zaterdag 12 januari 2013 in Brunssum gestart met haar actie Red Jezus van de afvalhoop.

Regelmatig is een winkelcentrum of evenement bezocht om devotionalia in te zamelen. Dit heeft inmiddels geleid tot een grote verzameling, die een voorlopige plek heeft gekregen in een leegstaande kerk, waar gesorteerd, schoongemaakt en gerestaureerd gaat worden.

De actie wordt voor dit jaar (in 2014 gaat de actie verder) afgesloten met een negen dagen durende actie in het Glazen Huis op de Ruiterij in het stadsdeel Wyck in Maastricht. In Het Glazen Huis, dat in het weekend gebruikt wordt door RTV Maastricht als ondersteuning van de actie Serious Request van Radio 3FM, zal van maandag tot en met donderdag vanaf 9 t/m 23 december een klein religieus museum ontstaan.

Het is inmiddels iedereen wel bekend dat veel huisdevotie, zoals Jezus aan het kruis, heiligbeelden, wijwaterbakjes, rozenkransen, religieuze schilderijen, bijbeltjes en missalen etc. uit de huiskamer verdwenen zijn met bestemming zolder, schuur of kelder. Om zo veel mogelijk van dit cultureel erfgoed te bewaren voor komende generaties is Museum Vaals deze grote inzamelactie gestart. Voor velen is dit een mooie bestemming voor hun huisdevotie.

Alles is welkom bij het Museum. De ingeleverde stukken die veel voor mensen betekend hebben en vaak nog steeds veel betekenen, zullen gebruikt worden bij het opzetten van een groot religieus museum.

Museum Vaals is sinds eind april 2009 een nieuwe trekpleister in het mooie heuvelachtige Zuid-Limburg. Het museum presenteert haar tentoonstellingen in een monumentale kloosterkapel. In deze "kleurrijke kijkdoos" wordt de bezoeker omringd door een unieke verzameling van ruim 200 heiligenbeelden met een hoogte van 1 meter tot wel 3,5 meter. In mei van dit jaar is een grote dependance met de naam Museum N More geopend in het voormalig Ursulinenklooster in hartje Maastricht waar eveneens zo’n 200 grote kerk- en kloosterbeelden te zien zijn.

Museum Vaals is gevestigd op de Eschberg 5-7 te Vaals. Het adres van Museum N More is Grote Gracht 74 te Maastricht. Het telefoonnummer is 043-3060080 en de websites zijn respectievelijk: www.museumvaals.nl en www.museummaastricht.nl



KERSTSFEER IN MUSEUM VAALS

(c) Museum Vaals


Vanaf 6 december 2013 heeft Museum Vaals op het voormalig altaar een mooie Kerstgroep, bestaande uit Maria met Jozef en de kribbe, geplaatst. Daarnaast brandt er sfeervolle kerstverlichting in het museum en klinkt er uiteraard, in combinatie met de vele heiligenbeelden, indrukwekkende kerstmuziek. Samen met de ruim tweehonderd grote kerk- en kloosterbeelden en de vele stukken die verzameld zijn met de actie Red Jezus van de afvalhoop is het weer een onvergetelijk geheel.


ZONDAG TWEE KOREN BIJ MUSEUM VAALS

(c) Museum Vaals


Zondagmiddag 23 juni vanaf 14.00 uur zullen twee koren optreden bij Museum Vaals. Bij mooi weer zullen de optredens buiten in het park plaatsvinden. De betreffende koren zijn Koor CODA uit Heerlen en Koor Chantez uit Oirsbeek.

Koor CODA is een gemengd koor dat in 1984 is opgericht voornamelijk komen de leden oorspronkelijk van de
Heksenberg – Heerlen. Sinds de oprichting staat Koor CODA onder leiding van dirigent Maurice Schoutrop. De pianobegeleiding wordt verzorgd door Enrico Marti. Koor CODA heeft zich door de jaren heen gespecialiseerd in het zingen van close harmony en a cappelle repertoire. Voor het merendeel zijn het Engelstalige songs van bekende tekst/muziekschrijvers en arrangeurs.

Koor Chantez is in oktober 1983 gestart door een groep muzikale mensen. Op 24 december van dat jaar werd er voor de eerste keer een mis opgeluisterd, de mis op kerstavond. Vanaf dit moment heeft Chantez vele kerkdiensten in de kerk van Oirsbeek opgeluisterd en de traditie van het 1e jaar is blijven bestaan dat het koor de viering op kerstavond opluistert. Chantez organiseert ook eigen concerten, zoals brunchconcerten en het jaarlijkse kerstconcert. De leeftijden van de koorleden liggen tussen de 22 en 62 jaar. Chantez heeft ook een eigen combo bestaande uit een toetsenist, drummer, gitaristen en een percussionist die ook nog eens fluit speelt! Dit doet hij op geheel eigen wijze. Het koor staat onder leiding van Maurice Schoutrop en de comboleden zijn: toetsenist Thomas, drummer Dennis, gitaristen Frank en Maarten en percussionist Gino.



CANTO RINATO ZINGT IN "DE ZWARTE MADONNA"

(c) Museum Vaals


Aanstaande zondagmiddag 30 september vanaf 14.00 uur zal vocaal ensemble Canto Rinato afkomstig uit heel Limburg optreden in ons café-restaurant "De Zwarte Madonna".

Canto Rinato, hetgeen “herboren zang” betekent, is een gemengd vocaal ensemble van twintig zangers, afkomstig uit heel Limburg, die zich toeleggen op vooral de kunst van de a capella zang. Zowel in de wereldlijke als in de religieuze muziek zingt het ensemble met name composities en arrangementen van hedendaagse componisten. Het ensemble volgt in de uitvoering van hun muziek heel verfijnd en nauwkeurig de partituur om zo de gevoelige snaar van de luisteraar te raken.
Canto Rinato - opgericht in 2009 door dirigent Anton Kropivsek - was in 2011 één van de topkoren van het KUNO festival te Voerendaal.

De toegang is gratis.




HARMONIA ZATERDAGAVOND IN MUSEUMPARK

(c) Museum Vaals


Zaterdagavond 24 september vanaf 20.00 uur zal Gemengd zangkoor Harmonia, de oudste “zangclub” van Simpelveld een concert verzorgen in het park van Museum Vaals.

Harmonia bestaat al 150 jaar Zestig sopranen, alten, tenoren en bassen, die onder de bezielende leiding van de welbekende Simpelveldse dirigent Jean Lardinois, graag hun stemmen laten horen. De meeste uitvoeringen worden in de St. Remigiuskerk in Simpelveld uitgevoerd. Voor het concert op zaterdagavond neemt het koor die dag in de Ontmoetingskerk te Geleen een CD op. Harmonia zal zaterdagavond hetzelfde programma van de cd-opname, aangevuld met het Chianti-lied en met Kad si bila mala mare, uitvoeren.

Museum Vaals heeft Harmonia uitgenodigd omdat dit weekend Gemengd koor De Cantorij uit Haarlem haar gasten zijn. Dit koor zal aanstaande zondag om 11.15 uur zingen in de St Pauluskerk in Vaals. Het gemengd koor is door een bezoek van enkele leden aan Museum Vaals enthousiast geraakt om een weekend naar Vaals te komen.

Zaterdagavond zullen de twee koren gezamenlijk ook nog enkele liederen ten gehore brengen. Iedereen is van harte welkom en de toegang is gratis.




KETTINGZAAGKUNSTENAARS HALEN ST BARBARA UIT BOOMSTAM

(c) Museum Vaals


Vanaf woensdag 31 augustus 2011 starten de Vaalser kunstenaars Hailey Huynh en Paul Kern met hun kettingzaagproject “Houten Heiligen” van Museum Vaals. In het kloosterpark zullen zij regelmatig aan het zagen, beitelen en frezen zijn. Kortom Museum Vaals laat letterlijk en figuurlijk weer van zich horen want het zal af en toe een luidruchtige boel zijn in het normaal rustige kloosterpark.

Beide kunstenaars zullen de heilige Barbara, de echte Limburgse heilige voor de mijnwerkers, uit hun eigen eikenboomstam laten verschijnen. De kunstenaars verwachten de beelden in oktober afgerond te hebben.



ROB SCHOLTE - 7e HEMEL

(c) Museum Vaals


Museum Vaals is zeer opgetogen over de expo van de religieuze schilderijen van Rob Scholte met als titel: 7e HEMEL De Scholte-show wordt op 5 juni 2011 feestelijk geopend door zijn vriend de (tattoo-) kunstenaar Henk Schiffmacher en de hulpbisschop van Roermond Monseigneur Everard de Jong.

Rob Scholte behoeft in de kunstwereld en daarbuiten nauwelijks introductie. Scholte is een Bekende Nederlander. Een Beeldenmaker, die ordent: beelden uit de massamedia en zijn eigen omvangrijke archief worden in een nieuwe context plaatst, waardoor Scholte hen van een nieuwe betekenis voorziet. Vaak bevinden zich in zijn werk tegenstrijdigheden en tegenstellingen, die 'overwonnen' worden.
Minder bekend, maar niet minder belangrijk zijn Scholte’s religieuze werken. Een betere ambiance om deze reli-pop te exposeren, dan de voormalige Kloosterkapel van Museum Vaals, is er eigenlijk niet.
Scholte hangt hoog en droog in Museum Vaals. Niet naast, achter of tussen de heiligen, maar ver daarboven verheven en verlost van de 200 verschillende 1 tot wel 3,5 meter hoge heiligenbeelden uit de vaste collectie van Museum Vaals. De 7e HEMEL!!! De expositie gaat negen maanden duren en zal tussentijds nog een opvallende verandering ondergaan.




SPRAAKMAKENDE KRUISWEGSTATIES

(c) Museum Vaals


Vanaf 1 april 2011, in de aanloop naar Pasen, zijn er in combinatie met de unieke collectie kerk- en kloosterbeelden veertien schilderijen tentoongesteld van de Kruisweg van Christus. Deze staties waren in 2009 voor Museum Vaals de openingstentoonstelling en zo spraakmakend dat deze kunstwerken nu nog eenmaal tentoongesteld worden.

De Kruisweg (Via Dolorosa in het Latijn) is een onderdeel van de totale traditie van het christelijke Paasfeest. Het is een nabootsing van de lijdensweg van Christus vanaf het gerechtsgebouw (het paleis van de Romeinse procurator Pontius Pilatus) tot op de heuvel Golgotha, plaats van zijn terechtstelling.

De voorstellingen van de 14 Kruiswegstaties zijn:
I Jezus wordt ter dood veroordeeld
II Jezus neemt het kruis op Zijn schouders
III Jezus valt voor de eerste maal onder het kruis
IV Jezus ontmoet Zijn Heilige Moeder
V Simon van Cyrene helpt Jezus het kruis te dragen
VI Veronica droogt het aangezicht van Jezus af
VII Jezus valt voor de tweede maal
VIII Jezus troost de wenende vrouwen
IX Jezus valt voor de derde maal
X Jezus wordt van Zijn klederen beroofd
XI Jezus wordt aan het kruis genageld
XII Jezus sterft aan het kruis
XIII Jezus wordt van het kruis afgenomen
XIV Jezus wordt in het graf gelegd

De kunstenaars die deelnemen zijn in volgorde van de bovengenoemde staties: Gerard Druiven, Menno Schenk, Ronald Berning, Ernst Voss, Frans Franciscus, Henk Schiffmacher, Hugo Kaagman, Gabriel Kousbroek, Aldert Mantje, Gilian Schrofer, Fiona Kluck, Rob Scholte, Siert Dallinga en Piet Groenendijk.
De doeken zijn ingelijst in zware oude neogotieke eikenhouten lijsten met nummers 1 tot en met 14 en koperen plaatjes met beschrijvingen.

De tentoonstelling Kruiswegstaties eindigt op 4 juni 2011.


KERTST 2010

(c) Museum Vaals


Vanaf 6 december heeft Museum Vaals het museum geheel ingericht in kerstsfeer. Op het altaar staat een gigantische kerststal met levensgrote figuren. Maria met Jozef en de kribbe met de drie Koningen en twee herders. Daarnaast is er uiteraard sfeervolle kerstverlichting in het museum aangebracht en klinkt er onontkoombaar kerstmuziek.


SINT BARBARA EN HET ZWARTE GOUD

(c) Museum Vaals


Vanaf 26 oktober 2010 tot en met 5 december 2010 is in Museum Vaals een nieuwe tentoonstelling. Op de plek waar voorheen het altaar was staan vijf grote St. Barbara beelden met een indrukwekkende opstelling van mijnwerkersspullen op blinkend steenkool tentoongesteld. Bijna een monument voor de overleden mijnwerkers.

Inmiddels is het de mensen van Museum Vaals duidelijk geworden dat er veel Limburgse organisaties bestaan met St. Barbara in de naam. Het museum zou het leuk vinden om met hen in contact te komen en doet daarom een oproep aan deze organisaties om zich bij het museum te melden. Het museum stelt deze organisaties in staat om zich in Museum Vaals (blijvend) te presenteren door middel van bijvoorbeeld geschreven tekst, cd of dvd. Ter gelegenheid van deze tentoonstelling heeft (tattoo)kunstenaar Henk Schiffmacher een serie stoere zeefdrukken gemaakt van Sint Berbke, zoals zij in Limburg genoemd wordt. Deze zeefdrukken zijn te koop in de winkel van het museum.

De mijnwerkersspullen zijn beschikbaar gesteld door Werkgroep Informatie Mijnbouw uit Parkstad. Deze werkgroep zal op zaterdagmiddag 20 november bij Museum Vaals een lezing over St. Barbara geven. De kosten hiervoor zijn 3 euro en men dient zich vooraf bij het museum aan te melden.

Barbara was de dochter van een rijke heiden uit Nicomedië. Om haar tegen ongewenste invloeden te beschermen sloot hij haar op in een toren. Desondanks werd zij bekeerd tot het Christendom. Haar vader ontdekte dit toen Barbara vroeg om een derde venster in haar toren aan te brengen ter ere van de Heilige Drie-eenheid. Hij liet haar folteren om haar tot geloofsafval te dwingen. Toen dat niet lukte, onthoofdde hij zijn dochter. Meteen daarna werd hij gestraft: een bliksemschicht doodde hem.
Sint Barbara is het meest bekend als beschermheilige van de mijnwerkers. Zij is echter ook patrones van architecten, bouwvakarbeiders, metselaars, steenhouwers, timmerlieden en dakdekkers; vanwege de toren die ze bij zich heeft werd ze ook patrones van klokkenluiders, beiaardiers en klokkengieters; omdat haar torentje soms leek op de loop van een geschut werd ze ook beschermheilige van schutters, kanonniers, artilleristen, soldaten, schutters alsmede van de militaire stand en wapenmakers, en van allen die met springstof omgaan, zoals mijnopruimers, vuurwerkmakers en metaalgieters; van daaruit werd ze ook patrones van ieder die bedreigd wordt door een onvoorziene dood, zoals brandweerlieden alsmede van alle omstandigheden en beroepen die met de dood in verband worden gebracht. Zij is dus ook beschermheilige van doodgravers, begrafenisondernemingen en begraafplaatsen; ze is ook patrones van gevangenen (omdat zij in haar gevangenschap van een engel de sacramenten ontving). Daarnaast is zij patrones van hoedenmakers (omdat de hoed symbool is voor bescherming?); van koks (misschien vanwege de lekkernijen die eigenlijk bij het naderende Sinterklaasfeest horen?).



EERSTE TROUWPARTIJ IN “DE ESCH” TE VAALS

(c) Museum Vaals


Per 1 juli 2010 is ons voormalige klooster door het college Burgemeester en Wethouders benoemd tot trouwlocatie. De eerste huwelijksplechtigheid vond zaterdagmiddag 24 juli plaats. Het eerste echtpaar was Olga en Ron Vijgen uit Simpelveld. Zij en dat geldt ook voor alle aanwezigen waren heel enthousiast over onze nieuwe trouwlocatie in Vaals. Intiem en stijlvol waren de meest gehoorde worden over de beslist indrukwekkende ambiance.


UNIEKE ICONEN IN MUSEUM VAALS

(c) Museum Vaals


Op zondag 11 juli 2010 wordt in Museum Vaals de Kunstwandelroute officieel geopend door burgemeester Reg van Loo. Op deze dag start ook in het museum een niet te missen nieuwe tentoonstelling met unieke iconen.
De iconen zijn vervaardigd door de Bulgaarse kunstenaar Dimitare Petkov (1956). Sinds zijn elfde levensjaar is hij begonnen met het maken van metalen, koperen, gouden en zilveren iconen. De indrukwekkende iconen zijn met behulp van allerlei zelfgemaakt gereedschap vervaardigd uit één plaat (edel)metaal. Al zijn hele leven is dit zijn passie geweest. Petkov heeft geen kunstenaarsopleiding gevolgd maar heeft zijn vaardigheden zelf verworven. Zijn iconen zijn gekocht door kunstverzamelaars uit vele landen zoals Argentinië, Brazilië, Spanje en de Verenigde Staten. Dit is de eerste expositie van deze Bulgaarse kunstenaar in Nederland.
De expositie van de iconen van Dimitare Petkov loopt tot en met zondag 5 september 2010.











STRAATTEKENAARS IN PARK MUSEUM VAALS

(c) Museum Vaals


Op zaterdag en zondag 1 en 2 mei 2010 zullen in het museumpark zes straattekenaars aan het werk zijn. De ervaren straattekenaars hebben allemaal de opdracht een Maria-afbeelding te maken op speciaal neergelegde tegeltableaus.

Er is voor de combinatie straattekenaars en Maria-afbeeldingen gekozen omdat de maand mei de Mariamaand is. Daarnaast is de oorsprong van het straattekenen afkomstig uit Italië en daar ontstaan met madonnatekeningen in de 15e eeuw als eerbetoon aan de Heilige Moeder. In Italië gebruikt men voor straattekenaars de term madonnari, dit betekent letterlijk madonnaschilders. Vroeger werden gebroken dakpannen, krijt en houtskool gebruikt voor het vervaardigen van de kunstwerken. Tegenwoordig werken de straattekenaars met heel veel kleuren van pastelkrijt.

Op zaterdag 1 mei wordt er om 12.00 uur gestart tot 17.30 uur en op zondag zijn de straattekenaars van 10.30 uur tot 17.30 uur druk bezig met het tekenen van hun Maria.


KRUISWEGSTATIES IN HET BOS

(c) Museum Vaals


De laatste weken van maart 2010 is er hard gewerkt in het bos: achterstallig snoeiwerk is ingehaald, het bos is ontdaan van alle losse takken en het zwerfvuil, de wandelpaden zijn verhard, bankjes zijn neergezet en veertien mooie Kruiswegstaties zijn geplaatst. Het betreft hier veertien Kruiswegstaties met een afmeting van 150 cm breed en 130 cm hoog. De gipsen staties die momenteel nog in een grondlak staan zijn gemaakt door Maas en Zonen uit Haarlem. Na het broedseizoen van de roeken die momenteel in het bos nestelen zullen de staties de definitieve kleuren krijgen.

Met de plaatsing van de Kruiswegstaties in het bos is het geheel nu zo af dat je zonder moeite te doen het gevoel krijgt dat in korte tijd iets bijzonders in Vaals gecreëerd is. Vanaf Goede Vrijdag tot en met tweede Paasdag kunnen de bezoekers van het museum meedoen aan een Paas-prijsvraag en kans maken op een Surinaams diner voor vier personen in museumcafé De Zwarte Madonna.


MUSEUM VAALS MET OPNIEUW GESCHILDERDE OUDE MEESTERS

(c) Museum Vaals


Tot met 17 februari (einde carnaval) zijn de kerk- en kloosterbeelden gecombineerd met opnieuw geschilderde religieuze schilderijen van oude meesters. Op het altaar van de monumentale kapel vol met ruim 200 heiligenbeelden ligt Theresia van Lisieux op haar sterfbed. De kapel is vanaf deze tentoonstelling extra verlicht. Door deze aanpassing krijgt men nog meer de gedachte dat de deur van het museum de Porta Coeli (deur van de hemel) is.


MUSEUM VAALS IN KERSTSFEER

(c) Museum Vaals


Vanaf 3 december 2009 is Museum Vaals in kerstsfeer. Op het altaar van de monumentale kapel vol met ruim 200 heiligenbeelden zijn Maria met Jozef en de kribbe omringd door engelen geplaatst. Verder is er uiteraard sfeervolle kerstverlichting in het museum aangebracht. De schilderkunst die deze periode tentoongesteld wordt, zijn reproducties van religieuze schilderijen van oude meesters.


KETTINGZAAGKUNSTENAARS IN KLOOSTERPARK MUSEUM VAALS

(c) Museum Vaals


Vanaf vrijdag 23 oktober 2009 om 10.30 uur startte het totaal drie dagen durende kettingzaagproject “Houten Heiligen”. In het kloosterpark waren negen kunstenaars druk bezig zijn om een heiligenbeeld uit een boomstam te zagen, te beitelen en te frezen. Kortom Museum Vaals liet van zich laten horen want het was een drukke en af en toe luidruchtige boel in het normaal rustige kloosterpark. Zondagmiddag moest een ieder gereed zijn en was het zelfs mogelijk om de kunstwerken rechtstreeks van de kunstenaars te kopen.

Doelstelling van Museum Vaals is hedendaagse kunstenaars projecten te laten doen rondom religie. De kunstenaars weer terug in de kerk! De kerken waren vroeger ook de eerste en regelmatig de enige opdrachtgevers van de kunstenaars.

Jurriaan van Hall, in 2004 nog kunstenaar van het jaar, zelf al eerder druk bezig geweest met zijn Heilig Kruis in het kloosterpark van het museum heeft flink meegeholpen met het selecteren van de kunstenaars. Hij zegt als een kenner dat tussen de negen kunstenaars beslist een aantal toppers zaten en dat er gelukkig ook een vrouw meedeed.

De deelnemende kunstenaars waren: Jeroen Compagne (www.beeldhout.nl), Siert Dallinga (www.siertdallinga.nl), Richard van Drie, Gert Jan van Dunnewold, Jurriaan van Hall (www.vanhall.net), Carla Rump (www.carlarump.nl), Peter Verlaan (www.pverlaan.nl), Willem van Vugt en Roel Wijlick (www.boomtotbeeld.nl).



BRAM VERMEULEN TUSSEN DE HEILIGEN

(c) Museum Vaals


Op vrijdag 4 september 2009 was het al weer vijf jaar geleden dat Bram Vermeulen is overleden. Voor Museum Vaals was dit een aanleiding om op deze dag haar tentoonstelling Kruiswegstaties te verruilen voor schilderijen van de bekende podiumkunstenaar.

Bram Vermeulen geboren op 13 oktober 1946 in Den Haag scoorde in zijn leven eerst als volleyballer. Op zijn zestiende was hij al spelverdeler van de Nederlandse volleybalploeg. In totaal speelde hij 53 interlands. Tijdens zijn studie psychologie in Amsterdam ontmoette hij Freek de Jonge en uit deze ontmoeting ontstond in 1968 “Neerlands Hoop in bange dagen”. Voor deze carrière stopte hij zijn loopbaan als volleybalinternational. Met hun vernieuwend cabaretgenre scoorden ze zowel in Nederland als Vlaanderen. In 1979 ging Neerlands Hoop uit elkaar, omdat De Jonge de voorkeur gaf aan een solocarrière. Vermeulen was hier lange tijd teleurgesteld over maar legde zich zeer verdienstelijk toe op chanson waarmee hij vooral in België veel succes kende . CD's als "Rode Wijn", "Dans met mij", "Vriend en vijand", "Polonaise", "De beuk erin" scoorden bij een zeer groot publiek.
Hij ontpopte zich als een bijzonder veelzijdig artiest en zei over zichzelf; "Zoals de bakker alleen bakker is als hij brood bakt, zo ben ik geen zanger. Zo ben ik Bram Vermeulen die soms zingt, soms liederen componeert, soms schildert, soms columns schrijft, soms boeken, soms theaterprogramma's maakt, soms strips tekent, soms televisieprogramma's maakt, soms gedichten schrijft, kortom, die zelden niets doet."

Voor velen nog steeds onbekend is Bram Vermeulen in 1989 begonnen met schilderen omdat hij niemand kon vinden aan wie hij uit kon leggen hoe het affiche voor zijn programma “Dans met mij” eruit moest zien. Er ontwikkelden zich twee richtingen bij het schilderen. De meer spirituele richting, schilderijen waar hij bijna altijd zelf op voorkomt. En de polonaise richting. De samenleving als een ogenschijnlijk vrolijke hossende stoet vermomde mensen achter elkaar die niet weten waar de stoet heengaat maar die volhouden dat het lol is. Ellende in vrolijke verpakking. Hier verdween hij op den duur zelf uit de stoet. In de laatste twee series schilderijen “Boerenleven” en “De Honden” spelen dier en mens een belangrijke rol en werd zijn schilderwerk milder. Een deel van deze schilderijen was vanaf 4 september tot 13 oktober 2009 te zien in het museum waar de gregoriaanse muziek dan plaats heeft gemaakt voor uiteraard het geluid van Bram Vermeulen.



GROOTSTE HEILIGENKENNER BIJ MUSEUM VAALS

(c) Museum Vaals


Zaterdag 25 juli en zondag 26 juli 2010 is gedurende de openingstijden van het museum Dries van den Akker aanwezig. Van den Akker werd in 1945 te Delft geboren en trad na zijn middelbare school in bij de Jezuïeten en werd in 1976 tot priester gewijd.
In 1975 begon hij zijn loopbaan als docent godsdienst op het Sint-Maartenscollege in Haren in de provincie Groningen. De leerlingen verzetten zich tegen elke onderwerp. Het was de tijd dat gelovigen, katholieken en gematigde protestanten, zich wensten te ontworstelen aan de door hen ervaren betutteling van de kerk. Als hij in een hogere klas een onderwerp ter sprake bracht, werd het binnen enkele minuten tot aan de grond toe afgebrand.
Toch vond Van den Akker dat hij een mooi vak had. Het moest volgens hem toch mogelijk zijn bij de leerlingen interesse te wekken. Hij haalde alle didactische en pedagogische methoden, trucs en foefjes uit de kast. Toen vroeg hij aan zijn leerlingen: "Jij heet Robert. En jij Diederik. Weet je wat je wat je voornaam betekent?" Daarin waren ze geïnteresseerd. Sindsdien zocht hij van alle leerlingen die hij voor zich kreeg, de betekenis van zijn of haar voornaam uit.
Vervolgens vroeg hij: "Wist je dat er al mensen geweest zijn die hetzelfde heetten als jij? En dat er over die mensen soms mooie verhalen bewaard zijn gebleven? Er zijn ook vaak schilderijen of andere afbeeldingen van gemaakt." Hij verzamelde heiligenlegenden, boeken, plaatjes. Ging er zelf op uit om foto's te maken. Vroeg anderen met heiligenafbeeldingen van hun vakantie terug te komen, of met een 'Woordenboekje van Voornamen' uit verre streken. Hij raakte in de ban. Hij beloofde zelfs aan een jongen die Floris heette, naar het plaatsje St-Floris te fietsen op de grens van België en Frankrijk, en met gegevens en foto's terug te komen... Op die manier bezorgde Van den Akker de mensen ter plaatse plezier dat hij, een vreemde, geïnteresseerd was in hun heiligen.
Dit alles sloot mooi aan op zijn oude liefde voor kunstgeschiedenis ('als hij geen pater was geworden, had hij kunstgeschiedenis gestudeerd') en zijn plezier in het vertellen van verhalen.
Zaterdag 25 juli en zondag 26 juli 2010 is Dries van de Akker dus in Museum Vaals en zal hij ieders voornaam verklaren en een print meegeven van zijn of haar patroonheilige.


JURRIAAN VAN HALL RONDT HEILIG KRUIS AF

(c) Museum Vaals


Op zaterdag 23 en zondag 24 mei 2010 was de bekende kunstenaar Jurriaan van Hall in het kloosterpark aan het werk. Van Hall heeft in dit weekend gewerkt aan de afronding van zijn grote Heilige Kruis. Gewapend met gutsen en beitels en een brander heeft hij in het fraaie kloosterpark het kunstwerk in het bijzijn van de bezoekers van het museum afgerond. Het kruis van Van Hall, in 2004 nog kunstenaar van het jaar, krijgt binnenkort een definitieve plaats in het park van het museum.

Jurriaan van Hall (1962) is geboren te Heerlen en studeerde aan de Rietveld Academie Amsterdam, de Rijksacademie Amsterdam en de Royal college of Art London. Hij richtte samen met de niet onbekende Peter Klashorst en Bart Domburg het roemruchte schildercollectief “After Nature” op, dat begin jaren negentig de nationale en internationale kunstwereld bestookte. De reacties van het schilderscollectief tegen het dictaat van abstracte kunst waren zo fel dat Van Hall direct wist dat het goed zat. ‘After nature’ was wat hem betreft een afrekening met de dwangmatige neiging van kunst om vernieuwing op vernieuwing te stapelen. Net zo lang tot er een hoge boterberg ontstaat. Bejubeld en verguist, in ieder geval niet onopgemerkt gebleven viel de groep in 1993 uiteen, waarna een ieder zijn eigen weg ging.

Na diverse indrukwekkende solo-exposities maakte Van Hall in 1999 een reis naar Tahiti en de Marquises om zes weken lang in het voetspoor van Gauguin te werken. Hierna volgden twee reizen naar Japan en bezocht hij op uitnodiging van UNICEF Zuid Soedan.

Naast het schilderen houdt hij zich de laatste jaren in meerdere mate bezig met de beeldhouwkunst. Na zijn project Bruddha’s vervaardigde hij in 2008 in opdracht van de Rijksbouwmeester een achttal bronzen beelden voor de ministersgang van het Ministerie van Landbouw.
Momenteel werkt hij aan zijn statue of energy, waarbij een windmolen wel een heel andere uitstraling krijgt. Het betreft een windmolen van zeven meter hoog waar mensen direct hun mobieltjes op kunnen laden en een popband van de gewonnen stroom live zou kunnen spelen. Zoals Jurriaan van Hall schilderde als uiting van vakmanschap, in een periode waarbinnen juist het concept zege vierde, is het hem bij het vervaardigen van sculpturen ook weer te doen om het pure vakmanschap.






 
Groepsbezoek

--> Schoolbezoek

Diavoorstelling