Museum Vaals wint VVV 2009 Innovatieprijs

MUSEUM VAALS REDT JEZUS VAN DE AFVALHOOP

jezus redden

Museum Vaals is op zaterdag 12 januari 2013 in Brunssum gestart met haar actie Red Jezus van de afvalhoop. Daarna is regelmatig een winkelcentrum of evenement bezocht om devotionalia in te zamelen. Dit heeft inmiddels geleid tot een enorme verzameling, die een voorlopige plek heeft gekregen in een leegstaande kerk, waar gesorteerd, schoongemaakt en gerestaureerd gaat worden. Ook de reacties van de mensen zijn een reden om door te gaan. Men is blij dat hun eigen devotionalia een nieuw leven krijgen in een museum en niet zoals gevreesd op de afvalhoop belanden.

Het is inmiddels iedereen wel bekend dat veel huisdevotie, zoals Jezus aan het kruis, heiligenbeelden, wijwaterbakjes, rozenkransen, religieuze schilderijen, bijbeltjes en missalen etc. uit de huiskamer verdwenen zijn met bestemming zolder, schuur of kelder. Om zo veel mogelijk van dit cultureel erfgoed te bewaren voor komende generaties is deze grote inzamelactie door Museum Vaals gestart.

De ingeleverde stukken die veel voor mensen betekend hebben en vaak nog steeds veel betekenen, zullen gebruikt worden bij het opzetten van een groot religieus museum.

Een NOS-item over deze actie is hier te zien:

Museum Vaals wil katholieke symbolen redden

Groepsbezoek

--> Schoolbezoek